Rychlost

Rychlost ovlivňuje celá řada faktorů. Za roky hraní jsem zažil hráče jako CZ_Bady který hrál na zvětšené obrazovce, přes rychlíky hrající na malém, s různým typem myší, na pc, na noteboocích a všichni do jednoho byli proklatě rychlí.

Rychlost PC a připojení

Můžete být seberychlejší, ale pokud nebude spolupracovat tahle součást, budou vám pomalu odcházet písmena, hra se bude trhat, sekat a nikdy nedokážete realizovat rychlostní potenciál. S každým zrychlením pak navíc riskujete oranžovou tabulku a left nebo expiraci.

Volba myši

Volba myši je velmi individuální záležitost. Jsou speciálně tvarované myši pro leváky, pro praváky, myši malé, velké, modre, žluté s tím a tím konektorem. Nic z toho nehraje zásadní roli. Pro příklad: mé osobní maximum s mojí bývalou malou a lehkou myší bylo 54 slov a cca 206 písmen za kolo. S novou myší, která je větší a těžší mám maximum 55 slov a 213 písmen za kolo. Jak vidíte, v tomto ohledu jde spíše o to, jak vám myš padne do ruky a jak se s ní sžijete. Důležitá je hlavně odezva a reakce, aby se myš nesekala. Problém může nastat i u bezdrátových myší při přerušení kontaktu, nebo když vám dojdou/slábnou baterie.

Volba podložky

U kuličkových myší je důležité nevolit kluzký povrch, na kterém by se vám kulička špatně protáčela. U optických je třeba dbát hlavně na čistotu, aby se vám pod ní nedostal například psí chlup a posléze na barvu která ovlivňuje rychlost podle toho, jak která pohlcuje světlo. Vybrat tu vhodnou je trochu chemie. Já se po několika nevyhovujících pokusech stal kulturním barbarem a zakotvil jsem na knížce ;-)

Nastavení kurzoru myši

Je potřeba najít ideální kompromis s ostatními faktory. Například rychle reagující myš s rychlou podložkou a malým/standardním oknem pro hru je hůře ovladatelná a řekl bych možná i nezvladatelná. Pomalá na zvětšeném okně pro hru a s pomalou podložkou vyžaduje zase několik tahů po podložce a nebo hodně dlouhý stůl abyste na druhou stranu přejeli jedním tahem. Ideální je varianta, kdy se posun kurzoru od prvního k jedenáctému písmenu rovná rozsahu pohodlného pohybu zápěstí.

Systém

Ideální variantou je rychle myslet. Tím se vyznačovali původní rychlíci jako zmíněný CZ_Bady, který bez většího cviku a vypracovaného systému stíhal za kolo 185 písmen. Nebyl tedy asi nejrychlejší hráč všech dob, ale na to že se "zdržoval" myšlením byl vlastně nejrychlejším tvořícím hráčem. Systém ale pomáhá plynulosti a tvorbu pochopitelně zcela nevylučuje. Vlastně na ní někdy poskytne víc času, pokud je hráč schopen během používání naučených automatismů zároveň vymýšlet nová slova. Je to ale právě ta věc, která pomáhá dnešním hráčům, i když jsou méně tvořiví a v tomto případě mají i třeba pomalejší ruku, dosahovat vyšších cifer než dřívější hráči. Pokud nestihnete všechna slova, s ohledem na rychlost je ideální variantou začínat s tvorbou slov zprava, protože je blíže tlačítko "odeslat". Není ale ideální variantou z hlediska tvorby ať už té ryzí, nebo systémové, protože plně nezapojíte písmena nalevo. Ideální variantou je zvládnutí celoplošné hry a začínání středem, kdy uděláte nejdelší slova. Například při 18 slovech na 5 písmen ušetříte oproti 30 slovům na 3 písmena 12 kliků na talčítko "odeslat", což jsou potencionálně další slova k dobru.

Plynulost

Plynulosti jde dosáhnout rovněž systémem, ale ne výhradně. I nováček který systém nemá a rozhodne se nehrát primárně přes něj, ale spíše tvořit může být i rychlý. Je to ale otázka dispozic a tréninku. čím více slov dopředu máte vymyšlených, tím lépe. Zakladním pravidlem je myslet na slova a nikoli na myš a ruku. Ve chvíli kdy budete myslet na myš a ruku, přestáváte myslet na slova a i když budete klikat jako kolibřík, budou vás zdržovat prostoje kdy nebudete vědět co klikat. Snažte se tedy myslet na slova dopředu a čím víc jich budete mít, tím víc bude mít ruka tendence sama honit hlavu.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode